آموزشی

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه در بسیاری از مواقع باعث بروز اتفاقات ناخوشایندی در بسیاری از ما شده است برای مثال فرض کنید در فصل سرد زمستان در حال استحمام باشید که ناگهان با خاموش شدن آبگرمکن منزلتان، سپس سرد شدن آب چه احساسی خواهید داشت؟ حس سرما در این موقع غیر قابل تحمل است که حتی ممکن است منجر به بیمار شدن فرد بیانجامد و موارد دیگر که از گفتن آنها اجتناب می کنیم. حال برای اینکه بتوانیم از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری نماییم سعی داشته ایم تا علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری حین کار یا سایر آن ها را در این مقاله بررسی نماییم . با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه

خاموش شدن آبگرمکن برای همه ما اتفاق افتاده است حال این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که آبگرمکن شما نو باشد و یا حتی بعد از چند دقیقه خاموش شود و شما را به دفعات زیاد پای خود بکشاند تا آنرا روشن نمایید. حال باید به بررسی دقیق تری از این موضوع پرداخت تا یکباره آنرا درست نمود و بتوان در طول سال به خوبی از آبگرمکن استفاده کرد. اما چه دلایلی می تواند باعث بروز چنین اتفاقی شود در قسمت زیر سعی داشته ایم دلایل خاموش شدن آبگرمکن را بطور کلی عنوان نماییم اما در قسمت های زیر به دلایل خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه پرداخته ایم

  1. خاموش شدن شمعک آبگرمکن
  2. ضعیف بودن جریان آب ورودی ساختمان یا آبگرمکن
  3. مشکل لوله کشی ساختمان و رسوب گرفتن لوله ها و اتصالات
  4. بسته بودن شیر گاز اصلی یا فرعی
  5. کارنکردن واشر دیافراگم که در صورت فرسودگی اتفاق می افتد
  6. مشکل در سنسور دودکش

دلایل خاموش شدن آبگرمکن دیواری در حین کار

دلایل خاموش شدن آبگرمکن دیواری در حین کار می تواند به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد که حتی در بسیاری از مواقع با وجود نصب آبگرمکن دیواری نو نیز این اتفاق افتاده است در قسمت زیر سعی شده به عوامل متعدد این مسئله پرداخته ایم.

دودکش : یکی از دلایل که در بیش از 90 درصد مواقع منجر به خاموش شدن آبگرمکن دیواری می گردد، دودکش آبگرمکن است که اگر به درستی نصب نگردد ممکن است باعث خاموش شدن آبگرمکن گردد لذا توصیه می گردد که حتما از دودکش استاندارد و اصولی استفاده شود. چرا که اگر دود حاصل از احتراق آبگرمکن به درستی خارج نشود باعث بالا رفتن دمای سنسور خروجی می گردد که این امر بصورت اتومات منجر به خاموش شدن آبگرمکن می گردد تا از بروز حوادث ناگوار دیگر جلوگیری نماید.

آبرسانی ضعیف یا کمبود آب : در صورتیکه میزان آبرسانی به آبگرمکن کم باشد که ممکن است به دلیل نقص پمپ فشار آب باشد باعث خاموش شدن آبگرمکن بعد از چند دقیقه می گردد.

برای بررسی پمپ و بوستر پمپ می توانید از لینک زیر به صفحه مربوطه مراجعه نمایید

نقص ترموستات آبگرمکن : ترموستات که از نامش پیداست میزان وضعیت دما را بررسی می کند و عوامل کنترلی بر اساس آن اقدام به تغییرات کنترلی و دمایی می نمایند که در صورتی که با نقص فنی آن روبرو باشیم آبگرمکن ما نمی تواند به طور صحیح دمای خود را تنطیم نماید به همین علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه را تجربه خواهیم نمود.

خرابی داخلی آبگرمکن دیواری : در بعضی از مواقع خرابی قطعات داخلی دستگاه منجر به خاموش شدن آبگرمکن می گردد. برای مثال خرابی کویل یا سوراخ بود آن که با گذشت زمان با چکه کردن آب از کویل بر روی شمعک دستگاه و خاموش شدن آن باعث خاموشی کل دستگاه می شوند.

سنسور دودکش : خرابی سنسور دودکش و عدم تشخیص مناسب دما توسط آن می تواند باعث خاموشی آبگرمکن گردد که از مواردی است باید حتما بررسی شود و در صورت معیوب بودن نسبت به تعویض آن اقدام گردد.

خاموش شدن آبگرمکن دیواری در حین کار
خاموش شدن آبگرمکن دیواری در حین کار

راه حل و برطرف کردن مشکلات خاموشی آبگرمکن بعد از چند دقیقه

برای جلوگیری و علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه باید مسیر دودکش را بررسی نمود که باید باز باشد و تا جایی که مقدر است هم راستای آبگرمکن قرار بگیرد و تا جایی که ممکن است از زانویی و مبدل استفاده نگردد. ارتفاع دودکش باید بیش از 2.5 متر باشد و در جایی که دودکش خارج از خانه یا فضای مورد نیاز ماست حتما از عایق استفاده شود تا از یخ زدگی دیواره آن جلوگیری بعمل بیاید، همچنین از دیگر موارد که می توان به آن اشاره نمود استفاده از کلاهک H استاندارد و بزرگ است.

در صورتیکه فشار آب ساختمان ضعیف می باشد بررسی های لازم در خصوص سیستم آبرسانی از جمله پمپ آب و عملکرد آن بررسی شود و در صورت خرابی آن در جهت رفع آن اقدام شود. ترموستات نیز یک قطعه مکانیکی است که بهتر است در خصوص تعمیر آن از یک متخصص پرس و جوهای لازم را بعمل آورد. همچنین به جهت بالا بودن سختی آب توصیه می گردد هر ساله سرویس آبگرمکن در دستور کار قرار گیرد تا از خرابی کویل آبگرمکن جلوگیری لازم بعمل آید چرا که تعویض قطعات هزینه های به مراتب بیشتری را بر جا خواهد گذاشت.

کلام آخر

در این مقاله انواع مشکلاتی که ممکن است باعث خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه گردد بررسی شد همچنین عیوب دیگری که ممکن است باعث این امر شوند نیز مورد بررسی قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که از آنجایی که آبگرمکن ها غالبا بصورت گازی می باشند کاربران باید اطلاعات کافی در این خصوص را داشته باشند در غیر اینصورت پیشنهاد می شود که از متخصصین این حوزه در جهت برطرف نمودن مشکلات خود مشورت بگیرند.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه چیست؟

دلایل متعددی را دارد یکی از مهمترین دلایل آن دودکش آبگرمکن است که باید بررسی شود.

ارتفاع دودکش آبگرمکن بطور استاندارد چقدر است؟

ارتفاع دودکش آبگرمکن حداقل 2.5 متر می باشد.

تعویض ترموستات آبگرمکن امکانپذیر است؟

بله، ترموستات آبگرمکن هم تعمیر و هم تعویض می شود که در صورت خرابی تعویض آن پیشنهاد می گردد.

سنسور دودکش آبگرمکن چیست؟

در قسمت انتهایی آبگرمکن و دودکش آن قطعه ای الکترونیکی و کنترلی وجود دارد که وظیفه آن حس کردن دمای خروجی آبگرمکن می باشد. که به آن سنسور دودکش می گویند.

منبع : سایت خبری اقمار منیره

مطالب مرتبط

One Comment

  1. مقاله خوب و جامعی بود راجع به علت خاموشی آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه
    ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا