آموزشیهنری

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

دانمارکی

شیرینی دانمارکی ازسالها قبل جزو شیرینی های پرطرفدار بوده این شیرینی در دسته شیرینی های خشک قرار گرفته ومعمولا در مهمانی ها سرو میشود.

دراین مقاله میخواهیم طرز تهیه شیرینی دانمارکی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرزتهیه شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی را به اشکال متنوعی تهیه می‌کنند اما شکل ساده آن با تزئین کنجد از بقیه مرسوم‌تر است طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده است و شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه درست کنید.برای درست کردن این شیرینی نیاز است که ابتدا خمیر شیرینی دانمارکی و بعد یک کرم مخصوص برای داخل آن آماده کرده. طرز پیچیدن شیرینی دانمارکی هم بسیار ساده است. کافی است خمیر را پهن کرده، از کرمی که آماده کردید روی آن بریزید، خمیر را از یک سمت رول کرده و بعد با یک چاقو تیز به قسمت‌ های مساوی تقسیم کنید. حالا آن را داخل سینی فر چیده و بپزید.

موادلازم:

آب ولرم : ۱/۳لیوان
خمیرمایه : ۱قاشق مرباخوری پر
تخم مرغ : یک عدد
روغن مایع: ۱/۴ لیوان
شکر : یک پنجم لیوان
آرد : حدود ۲۵۰ گرم
وانیل : ۱/۴ قاشق چایی خوری
آب یا شیر (برای کرم شیرینی) : ۱/۲ لیوان
شکر (برای کرم شیرینی) : ۱/۲ لیوان
آرد (برای کرم شیرینی) : ۱/۴ لیوان
وانیل (برای کرم شیرینی) : ۱/۴ قاشق چایی خوری

دستور پخت

دستور پخت شیرینی دانمارکی

مرحله اول

ابتدا می خواهیم خمیرمایه را عمل میاوریم. برای این کار ابتدا آب ولرم را داخل ظرف بریزید و شکر را به آن اضافه کرده . بعد از اینکه هم زدید به آرامی خمیر مایع را رویش بپاشید و آرام و با احتیاط بهم بزنید برای اینکه خمیرمایه عمل بیاید.

مرحه دوم

برای عمل آوردن خمیرمایه از ظرف کدر استفاده کنید چون خمیرمایه در محیط گرم و تاریک خیلی بهتر عمل می آید و ترحیحاً ظرفی که استفاده می کنید فلزی نباشد. در یک کاسه بزرگ تخم مرغ، وانیل، شکر و روغن را هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله سوم

در این مرحله خمیر مایع که به عمل آمده را به مواد اضافه کنید و در نهایت آرد را که قبلاً الک شده است را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. این کار برای این است که خمیر جمع بشود و دستتان و ظرف نچسبد. مقداری خمیر را ورز دهید.

مرحله چهارم

روی سطح کار مقداری آرد بپاشد و دوباره به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید. در حین ورز دادن خمیر , اگر خمیر حالت چسبنده پیدا کرد بیش از حد به آن آرد نزنید زیرا خمیر سفت می شود . بهترین کار این است دستتان را چرب کنید.

مرحله پنجم

بعد از این که خمیر نرم و لطیفی بدست آوردید، آن را داخل یک ظرف بزارید و رویش را بپوشانید. در جای نسبتاً گرم به مدت یک ساعت و نیم اجازه بدهید که استراحت کند. در این فاصله شما کرم شیرینی را آماده کنید. یک ظرف بردارید.

مرحله ششم

آب یا شیر، شکر و آرد رو داخل یک قابلمه کوچیک بریزید و هم بزنید تا گلوله های آرد کاملاً باز بشود و بعد روی حرارت ملایم مدام هم بزنید. وقتی کمی غلیظ شد وانیل را اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید تا کرم کاملاً غلیظ بشود.

مرحله هفتم

کرم که غلظ شد ن را کناری گذاشته تا خنک شود. اگر کرم شل باشد موقع پخت از شیرینی بیرون می آید. بعد از استراحت پف خمیر را بگیرید و یک دقیقه ورز بدهید. خمیر را به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم کنید . سطح کارتان را چرب کنید.

مرحله هشتم

هر قسمت از خمیر را به شکل مستطیل و به ضخامت حدود ۳ میلیمتر پهن کنید و از کرم وسطش قرار دهید. خمیر را ببندید و به قطعات مساوی برش بدهید. حالا داخل سینی که با کره چرب شده با فاصله از هم بچینید و رویش را بپوشانید.

مرحله نهم

نیم ساعت استراحت بدهید. سپس با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران رومال کنید و به دلخواه روش کنجد و … بریزید . طبقه وسط فر گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه حدود ۲۰ دقیقه بزارید بپزد. در آخر گریل را روشن کنید تا روش خوشرنگ بشود.

فوت کوز‌ه‌گری: اگر از بوی تخم‌مرغ فراری هستید می‌توانید یکی دو قطره گلاب هم به تخم‌مرغ اضافه کنید و روی شیرینی دانمارکی بزنید.

  1. سینی فر را چرب کنید چون نمی‌خواهیم حاصل این همه زحمت به سینی بچسبد. شیرینی‌های خوشمزه را روی سینی بچینید و باز هم بگذارید یک ساعت خمیرها استراحت کنند. (کلا شیرینی دانمارکی شیرینی تنبلی است!)
  2. سینی فر را به همراه شیرینی‌ها به سیاره‌ی فرداغ بفرستید تا در دمای ۳۵۰ درجه‌ سانتی‌گراد و به مدت سی دقیقه بپزند و حسابی پف کنند.
شیرینی گل محمدی

سر و کله شیرینی دانمارکی از کجا پیدا شد؟

شیرینی دانمارکی همانطور که از اسمش پیداست اولین بار در دانمارک دیده به جهان گشود. (همیشه دوست داشتیم از این فعل یک‌جایی استفاده کنیم.)  اما خوب است بدانید که اول اتریشی‌ها این شیرینی را به دانمارک بردند چطوری؟

حدود سال ۱۸۵۰ کارگرها و نانواهای دانمارک دست به اعتصاب زدند و گفتند ما دیگر کار نمی‌کنیم.

دولت که دید مردم گرسنه هستند رفت چند قناد اتریشی آورد تا نان بپزند. ولی نان این اتریشی‌ها حسابی نمک داشت و مردم دانمارک عاشقش شدند. این نان نسخه‌ی اولیه شیرینی دانمارکی بود.

کم‌کم خود دانمارکی‌ها از اعتصاب بیرون آمده‌اند و با اضافه کردن یکی دو ماده‌ی اولیه، به طرز تهیه شیرینی دانمارکی جدید رسیدند.

البته همانطور که از مسائل سیاسی، مذهبی باخبر هستید، بعدها به دلیل توهین به پیامبر اسلام، اسم این شرینی در ایران به شیرنی گل محمدی  تغییر کرد.

سخن آخر

برای اطلاع از مطالب آموزشی بیشتر کلیک کن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا