خودرو

از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده

از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده؟ برای فهمیدن این موضوع باید با شاسی پراید، علت ترک خوردن شاسی پراید، و با اصطلاحاتی از قبیل: ترک شاسی پراید، ترک سینی شاسی پراید وغیره آشنا شویم.
در این مقاله علاوه بر بررسی علت ترک خوردگی شاسی پراید و ضربه خوردگی آن، به راهکار ها و نحوه بهبود شاسی نیز میپردازیم.

مطالبی که در این مقاله به آنها میپردازیم:

شاسی پراید نیز مانند بقیه خودرو ها و وسایل نقلیه، مهم ترین بخش خودرو میباشد. این اهمیت به قدری است که خرابی در آن میتواند در بسیاری از بخش های خودرو باعث بروز نقص شود. در ادامه به شاسی پراید، انواع شاسی و.. میپردازیم.

اگر علاقه ای به این بخش از مقاله ندارید و میخواهید مستقیم درباره ی اینکه از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده بدانید بر روی اینجا کلیک کنید.

شاسی پراید چیست؟

شاسی پراید یا هر خودروی دیگر، به طور کل اصلی ترین بخش سازه ماشین میباشد و به اصطلاح ستون فقرات خودرو تلقی میشود. این سازه ی فولادی که اجزای مختلف خودرو از قبیل موتور، فرمان، سیستم ترمز، بدنه و… روی آن سوار میشود، توانایی تحمل وزن اجزای خودرو و نیروهای مختلفی که به خودرو وارد می شود را دارا است. از ویژگی های یک شاسی خوب میتوان به:

  • سبک بودن آن
  • استحکام بالا
  • مقاومت بالای آن در برابر خوردگی
  • کاهش لرزش در اتاق ماشین
  • و کاهش صدا به اتاق ماشین

اشاره نمود. از این منظور کیفیت شاسی رابطه مستقیم با سلامت سرنشینان خودرو دارد زیرا یک شاسی خوب در هنگام تصادف میتواند از جان سرنشینان خودرو محافظت کند.

انواع شاسی خودرو ها

برای فهمیدن این موضوع که از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده باید درمورد انواع شاسی پراید و خودرو های دیگر بدانیم. با گسترش تکنولوژی و در عصرجدید شاسی ها به دو گروه شاسی مستقل و شاسی یکپارچه تقسیم بندی میشوند که در ادامه به بررسی هر دوی آنها میپردازیم.

برای فهمیدن و درک بهتر شاسی پراید و سایر خودرو ها و اینکه از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده باید با انواع شاسی خودرو آشنا شویم.

شاسی مستقل

شاسی های مستقل به شاسی هایی گفته میشود که دو تیکه میباشند و بخش پشتی خودرو به بخش اتاق آن جوش داده نشده و با پیچ و مهره به هم متصل شده اند.

این نوع شاسی ها بیشتر در خودرو های باری و سنگین وجود دارد مانند: کامیون ها، وانت ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها.

شاسی یکپارچه

شاسی یک پارچه یا شاسی مونوکوک همانطور که از اسمش پیدا است شاسی یک تیکه ای میباشد که به بدنه خودرو با جوش متصل شده. این نوع از شاسی ها بر خلاف شاسی مستقل برای حمل بار های زیاد طراحی نشده و عموما در خودرو های سواری نصب میگردد. مانند: شاسی پراید.

تفاوت شاسی یکپارچه و شاسی مستقل

همانطور که در بالا گفته شد شاسی های مستقل در خودرو های سنگین و باری مورد استفاده قرار میگیرد. به این منظور این شاسی ها باید مزیت هایی نیز به نسبت شاسی های یکپارچه که در ماشین های سواری ساده مورد استفاده قرار میگیرد داشته باشد. در شاسی های مستقل از ویژگیی برای:

  • کاهش وزن
  • تحمل ضربه پذیری
  • کاهش مقاومت هوا
  • کاهش هزینه تولید

استفاده شده است. اما در شاسی های یکپارچه استفاده از همچین امکاناتی غیر ضروری میباشد.

اگر به دنبال صاف کاری خوب در غرب تهران هستید میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید

تعمیرگاه هایما

از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده

ممکن است در هنگام خرید خودروی پراید با این سوال مواجه شویم که از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده. عوامل زیادی ممکن است باعث آسیب شاسی پراید و ترک شاسی پراید و هر خودروی دیگری شود. از جمله این موارد میتوان به: افتادن در چاله ها و یا رد کرد دست انداز ها با سرعت بالا، رفت و آمد در جاده های کم کیفیت و آسفالت نشده، تصادفات و پایین آوردن غیر استاندارد شاسی خودرو اشاره کرد.

نمونه ای از ترک شاسی پراید

بررسی تخصصی ضربه خوردگی شاسی به خصوص اگر قصد خرید دارید باید بدست کارشناس صورت بگیرد اما راهکار هایی نیز وجود دارد که خود بتوانیم تا حدودی از صحت شاسی خودرو باخبر شویم. این راهکار ها را میتوانیم به دو بخش تقسیم کنیم:

1. آسیب هایی که بدون نگاه کردن به شاسی و در هنگام راندن خودرو قابل تشخیص است

2. آسیب هایی که چشمی هستند و بعد از مشاهده شاسی و یا بخش های مختلف خودرو قابل تشخیص میباشند.

در ادامه به معرفی و بررسی هر دوی آنها میپردازیم تا بتوانیم از صحت شاسی خودروی خود باخبر شویم.

آسیب های قابل تشخیص شاسی در هنگام راندن خودرو

هندسه شاسی

اگر ابعاد و زوایای اصلی شاسی پراید با ضربه‌ای مواجه شده باشند، ممکن است تغییراتی در ابعاد هندسی آن اتفاق بیافتد که می‌تواند بر ثبات و کنترل خودرو تأثیر بگذارد. این تغییرات در بعضی از شرایط قابل تشخیص هستند.

انحراف فرمان

اگر خودروی ما علی رغم سرعت، انحراف زیادی در فرمان داشته باشد، باید ابتدا سیستم چرخ و فرمان خودرو چک شود. در صورت نبود مشکل باید به سراغ شاسی ماشین برویم.

و اگر خودروی ما در سرعت بالا انحراف به یک سمت دارد، میتواند یکی از علایم آسیب شاسی باشد.

صدای نا ماتعارف و اصطکاک

اگر در هنگام رانندگی صداهای غیر معمول به خصوص از قسمت جلو بندی و یا از یک بخش از خودرو به گوشتان میرسد و حس میکنید قطعات خودرو اصطکاک دارند به احتمال شاسی خودروی شما دچار آسیب میباشد.

افزایش لرزش ها در داخل خودرو

اگر در داخل کابین ماشین در حین رانندگی لرزش های زیادی وجود دارد حتی اگر جاده صاف بوده و خوردگی آسفالت وجود نداشته باشد، میتواند ناشی از پوسیدگی شاسی و یا مشکلاتی مشابه در شاسی خودرو باشد.

سایش لاستیک

یکی از عوامل سایش لاستیک یا لاستیک سایی به علت ضربه خوردگی شاسی خودرو و برهم خوردن زاویه آن میباشد.

آسیب های قابل مشاهده شاسی در بخش های مختلف خودرو

ریختگی رنگ شاسی

اگر در هنگام مشاهده شاسی بخش هایی از آن دچار ریختگی رنگ بوده ممکن است به علت برخورد آچار و یا به موجب چکه کردن آب باتری بر روی آن بوده باشد که باید این قبیل آسیب ها در برگه کارشناسی خوردو نوشته شود. در غیر این صورت ریختگی رنگ شاسی هیچ توجیح دیگری نمیتواند داشته باشد از این جهت که در فرایند رنگ، شاسی از کوره عبور میکند و پخته میشود.

نقطه جوش های اطراف شاسی

ورقه های کنار شاسی با استفاده از جوش به اجزا و ورقه های اطراف خود متصل میشود. و در صورت بروز تصادف و آسیب شاسی این نقطه جوش ها خراب میشوند و قابل مشاهده میباشند.

انحراف شاسی خودرو

انحراف در شاسی خودرو فقط در هنگام بروز تصادف رخ میدهد و قابل مشاهده میباشد. حتی اگر این انحراف جزیی بوده اثرات خود را بر روی اتاق ماشین میگذارد و نباید نادیده گرفته شود. هرچند انحرافات زیاد قابل تعمیر نمیباشد مخصوصا اگر در قسمت های شکستگی خودرو این انحرافات رخ داده باشد.

دفرمگی صندوق عقب

اگر صندوق عقب متغایر با حالت معمول باشد میبایست برای اطمینان خاطر شاسی خودرو مورد بررسی قرار بگیرد. چون میتواند از آثار بروز تصادف و آسیب دیدگی شاسی خودرو باشد.

دفرمگی سقف

یکی دیگر از آثار های آسیب دیدگی شاسی پراید و خودرو های دیگر دفرمگی در سقف خودرو میباشد. زیرا قسمت های ضعیف تر در صورت وجود مشکلات شاسی آسیب پذیر تر میباشند. این مشکل در خودرو هایی که دارای سانروف میباشند بیشتر قابل مشاهده است.

روش های تقویت شاسی پراید

از روش های تقویت شاسی پراید میتوان به نصب شاسی بند اشاره کرد. که به آن استرس بار نیز گفته میشود. ولی باید این موضوع را در نظر داشته باشید در صورت وجود آسیب قبلی یا وجود ترک در شاسی ابتدا باید آسیب تعمیر شده و سپس از شاسی بند استفاده نمود. همچنین برای تقویت شاسی میتوان از قطعات و تسمه های تقویتی، جعبه ساندویچی و در موارد پیشرفته تر تغییر جنس و ساختار شاسی اشاره کرد.

مزایای تقویت شاسی

همانطور که گفتیم شاسی بعد از موتور مهم ترین بخش خودرو میباشد و شاسی کم کیفیت موجب بروز مشکلاتی زیادی اعم لرزش کابین خودرو می شود. به این منظور تقویت شاسی خودرو مزایای بسیاری را دارا است مانند:

  • لرزش های کمتر در کابین خودرو
  • صدای کمتر در کابین خودرو
  • ایمنی بالاتر کابین خودرو
  • فرمان پذیری بهتر
  • اصطکاک کمتر

و بسیاری مزایای دیگر.

کلام آخر

در این مقاله علاوه بر بررسی اینکه از کجا بفهمیم شاسی پراید ضربه خورده به بررسی شاسی پراید، انواع شاسی ها، و بررسی این که بتوانیم تشخیص دهیم شاسی نیاز به مشاهده کارشناس دارد یا خیر پرداخته ایم. در این مقاله به چند نمونه از آثار وجود مشکل احتمالی در شاسی خودرو اشاره کرده ایم اما تشخیص قطعی و تخصصی آن پس از مشاهده کارشناس قابل تایید میباشد زیرا مشکلات ماشین گسترده میباشد و هر ماشین ویژگی های خاص خود را دارد.

منبع: سایت خبری اقمار منیره

سوالات متداول

شاسی پراید چیست؟

یک فولاد 4 ضلعی سبک میباشد که در زیر خودرو قرار دارد و اجزای مختلف خودرو روی آن سوار میشود.

شاسی رنگ شده یعنی چه؟

رنگ شاسی امکان از بین رفتن ندارد زیرا در پروسه رنگ زدن، شاسی از کوره عبور میکند به غیر مواردی مانند: آچار خوردگی حین تعمیر یا در معرض آب باتری قرار گرفتن که باید در برگه کارشناسی درج شود. در غیر این صورت رنگ خوردگی مجدد شاسی نشان دهنده تصادفی بودن آن است.

در چه صورت شاسی ماشین ضربه میخورد؟

ضربه خوردن شاسی ماشین عمدتا بر اثر تصادفات میباشد اما ممکن است عواملی مانند عبور ماشین از چاله، عبور ماشین از جاده های کم کیفیت مثل جاده های خاکی، رد کردن دست انداز با سرعت بالا، و کف خواب کردن ماشین در آسیب دیدگی و ضربه خوردگی شاسی ماشین دخیل باشد.

آیا شاسی قابل تعمیر است؟

بله، شاسی در مواردی که دچار آسیب جدی و تصادفات شدید نبوده باشد می تواند تعمیر شود. و حتی در بعضی از تصادفات نه چندان شدید میتوانید با شاسی کشی تا حدودی صدمات وارده را کمتر کنید. اما باید به این نکته توجه کرد که شاسی آسیب دیده بعد از تعمیر هرگز نمیتواند مانند گذشته شود.

چه مواقعی خودرو به شاسی کشی نیاز پیدا میکند؟

در هنگام بروز تصادفات شدید ممکن است علاوه بر آسیب بر بدنه خودرو، آسیب هایی بر روی شاسی آن نیز بوجود بیاید.

ماشین شاسی ضربه خورده بخریم؟

خیر، شاسی خودرو از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده خودرو میباشد و کوچکترین خرابی در آن باعث بروز مشکلاتی در بسیاری از بخش های خودرو میشود. پس خرید خودرویی با شاسی ضربه خورده کار عاقلانه ای نمی باشد.

مطالب مرتبط

30 Comments

  1. مطالب خیلی مفید بود
    فقط یه سوال شاسی کشی خوبم اگه انجام بدیم بازم مثل روز اول نمیشه دیگه درسته؟

    1. بازهم بستگی به میزان آسیب وارده به شاسی شما داره، اگر آسیب زیاده، حتی اگرم شاسی کشی به خوبی انجام بشه، در بلند مدت نمیتونید ازش توقع زیادی داشته باشید. و برای دوام بیشتر باید با ملایمت بیشتری با خودرو رانندگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا