پمپ

قانون مهریه عندالمطالبه

 بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست

اگر نمی دانید بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست حتما ای مقاله را تا انتهای بخوانید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین از خدمات وکیل مهریه رایگان استفاده کنید. همین حالا با بهترین دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

مهریه چیست

همانطور که در مقاله مهریه چیست گفته شد، مهریه به معنای مال منقول و یا غیر منقولی می باشد که هنگام نکاح مرد متعهد می شود که در هر زمان که زن اقدام که دریافت آن کرد به آن بپردازد.

مهریه یا مهر از زمان های خیلی دور در بین ایرانیان رایج بوده است و قدمت آن تقریبا با خود ازدواج یکی است. مهریه طبق قوانین اسلام جزو حقوق زن محسوب می شود و می تواند اموال مختلفی را شامل شود. مثل طلا و سکه و وجه رایج و ملک و …

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند به هر نوعی که می خواهد در آن تصرف کند. در نتیجه، با جاری شدن عقد نکاح بین زن و شوهر، زن مالک مهریه می شود و ممانعتی در این تملک وجود نخواهد داشت. البته، این مهر می بایست قابل تملک باشد.

بنابراین از نظر قانونی، زن می تواند در هر زمانیمهریه را طلب کند و این طلب از طریق دادگاه و از طریق اجرای ثبت پیگیری می شود.

در بیش تر موارد، زوجه در صورت درخواست طلاق مهریه را طلب می کند. ولی از نظر قانونی، از زمان جاری شدن عقد تا هر زمان دیگری، امکان درخواست مهریه از شوهر وجود دارد. و البته عدم تمکین، رابطه نامشروع و … هیچ کدام مانع دریافت مهریه نمی شوند.

 قوانین مهریه

مهریه متناسب با نوع تعهد پرداخت قوانین متفاوتی دارد، همانطور که میدانید مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که هرکدام قوانین و شرایط خاص خود را دارند. برای اینکه بخواهیم قوانین مهریه را بیان کنیم باید ابتدا نوع مهریه را مشخض کنیم. اگر مهریه عندالمطالبه باشد قوانین مربوط به خود را دارد و با قوانین مهریه عندالاستطاعه متقاوت می باشد.

قانون مهریه عندالمطالبه

بر اساس قانون مهریه عندالامطالبه زن هر وقت که بخواهد میتواند مهریه خود را از مرد طلب کند، مطالبه مهریه از طرف زن می تواند همراه با قصد ادامه زندگی و یا حتی قصد جدایی باشد بنابراین حتی در صورتی که زن پس از دریافت مهریه قصد جدایی نداشته باشد و همچنان مایل به ادامه زندگی با همسر خود باشد، این حق را دارد که مهریه خود را از همسر خود طلب کند. زیرا در این نوع مهریه زن میتواند هرگاه که خواست اقدام به دریافت مهریه خود کند و مرد موظف است آن را بپردازد.

قانون مهریه عندالاستطاعه

همانطور که میدانید مهریه عندالاستطاعه به این معنی می باشد که اگر زن بخواهد مهریه خود را از مرد بگیرد ابتدا به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادگاه متناسب با توانایی مرد برای پرداخت مهریه مهریه را مشخص کرده و یا مهریه را تقسیط می کند.

اگر به دنبال وکیل خانواده در تهرانهستید در صفحه بهترین وکیل خانواده در تهران به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل دعاوی خانواده بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طی این قانون ابتدا اموال و دارایی مرد مورد بررسی دادگاه قرار میگیرد و بازرسی می شود، چنانچه مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت موظف به پرداخت کامل مهریه می باشد اما اگر توانایی و شرایط پرداخت مهریه را نداشت توسط دادگاه تقسیط شده و ماهی 1 سکه و یا 2 نیم سکه مرد موظف است به زن پرداخت کند.

مهریه قانونی چقدر است

یکی از سوالات متداولی که همواره برای شما وجود دارد این است که مهریه قانونی چقدر است، مهریه قانونی متناسب با نوع مهریه ی مشخص شده متفاوت می باشد، امروزه دادگاه مهریه قانونی را 110 سکه در نظر گرفته است، این قانون در راستای کاهش طلاق و افزایش بنیان خانواده تصویب شده است و از اواخر اسفند ماه اعمال شده است. مهریه قانونی باید منقول باشد یعنی مهریه ای که در حین نکاح ذکر میشود مالی باشد. لازم به ذکر است اگر مرد درخواست طلاق کند موظف است تمام مهریه را پرداخت کند و دادگاه شرایط تقسیط را برای مرد در نظر نمیگیرد.

برای گرفتن مهریه خود باید ابتدا توسط دادگاه خانواده اقدام کرده و روند پرونده را طی کنید.

توجه داشته باشید که در قانون جدید مهریه 1401، مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی ضمانت اجرای جلب دارد به عنوان مثال اگر مرد تا 110 سکه را پرداخت کند ولی باقی آن را پرداخت نکند، امکان زندانی کردن شوهر وجود ندارد در این صورت مابقی مهریه می تواند با معرفی اموال مرد به دادگاه صورت بگیرد.

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست

خوب مسلما اولین راهکاری که ممکن است برای فرار از دین بسیاری از مردها به آن متوسل شوند ادعای معسر بودن و نداشتن توانایی مالی برای پرداخت بوده باشد که متاسفانه با وضع قانون جدید مطالبه مهریه، این به عنوان طعمه ای برای فرار از دین برای بسیاری از آقایان تبدیل گردید.

 بهترین راه برای نپرداختن تمام مهریه

بهترین راه برای نپرداختن تمام مهریه طلاق تواقفی هست كه در آن به طور مثال زوجه درخواست طلاق دارد و طبق توافق يک حق الوکاله بلاعزل طلاق از زوج میگیرد و در مقابل زوج از پرداخت مهریه بری الذمه میشود. راه قانونی ديگر كه ممكن است در برخی موارد قابل استفاده باشد مورد كاملا فقهی میباشد كه در قانون مدنی نيز به آن اشاره شده و آن عنن میباشد به معنی ناتوانی كامل جنسی زوجه به نحوی كه حتی يک بار عمل نزدیكی جنسی را انجام نداده باشد یه باعث فسخ نیاه می شود و البته زوج را از پرداخت نصف مهریه بری میکند. لازم به ذکر است كه خیانت و رابطه نامشروع زوجه، بيماری روحی و جسمی، مشکلات خانوادگی و يا هر مورد ديگريی باعث اسقاط حق مهریه زوجه نمی شود. راه قانونی بعدی نپرداختن مهریه به صورت يكجا یا همان اعسار مهریه است. اعسار به این معنی که فرد از نظر مالی در شرايطی هست كه امكان پرداخت بدهی خود را ندارد و اثبات این موضوع به عهده زوج میباشد. البته باید توجه داشت كه برخی از اموال از دین مسثنی شده اند. مثلا مسکنی كه متعلق به زوج می باشد. و در آن زندگی می كند. وسیله نقليه مورد نياز و در شان محكوم اليه، اثاثيه مورد نیاز زندگی، آذوقه موجود به قدر احتیاج برای محكوم الیه و افراد تحت تكفل وی، وسایل و ابزار امرار معاش كسبه، پیشه وران، كتاب ها و ابزار علمی برای اهل علم متناسب با شان آنان و… در صورت اثبات اعسار معمولا زوج به پرداخت قسمتی از مهریه به عنوان پیش قسط و اقساط ماهیانه محكوم می شود و در صورتی كه از پرداخت اقساط مورد حكم امتناع ورزد، با صدور حكم جلب به زندان معرفی خواهد شد. و در صورتی که اعسار او اثبات بشود و به هیچ طریقی قدرت پرداخت اقساط را نداشته باشد قاضی دادگاه اقساط را با توجه به وضعیت مالی زوج تعدیل خواهد كرد.

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

آیا فرار از پرداخت مهریه عاقلانه است؟

یک سوال که باید قبل از هر سوال دیگری به آن پاسخ داده شود این است که آیا تلاش برای عدم پرداخت مهریه همسر با توجه به این که در قانون و شرع بر روی آن تاکید شده است کار درستی است؟ و آیا می توان با مشاوره با یک وکیل بهترین راه فرار از پرداخت مهریه را به این منظور پیدا کرد؟

در پاسخ باید گفت که در صورتی که شما توان مالی لازم برای پرداخت مهریه را داشته باشید به نظر می رسد که بهترین راه پرداخت آن به همسرتان باشد. زیرا که مهریه به عنوان یک دین بر گردن شما خواهد ماند و در هر صورت ممکن است که روزی همسر شما از هر طریقی که شده است آن را مطالبه کند.

روش های قانونی زیادی هستند که زن می تواند با استفاده از آن ها اثبات کند که مرد او دارایی لازم را برای پرداخت مهریه دارد و در عوض راه هایی هم هستند که شاید بتوانند به عنوان بهترین راه فرار از پرداخت مهریه توسط مردها مورد استفاده قرار گیرند. شما می توانید در این مورد با یک وکیل متخصص در مطالبه مهریه و آشنا به روش های پرداخت مهریه و یا تقسیط آن مشورت کنید تا اطلاعات جامع تری در اختیار شما قرار دهد.

پیامدهای حقوقی اثبات ارتکاب جرم فرار از مهریه

از چالش های اساسی که اصولا ممکن است در روند پرونده های طلاق پیش آید آن است که اگر زوجه بتواند به کمک یک وکیل مهریه این موضوع را به اثبات برساند که جرم فرار از مهریه که نوعی از جرایم فرار از دین به حساب می آید، توسط مرد انجام گرفته است، مجازات او چه خواهد بود و تکلیف مهریه ی زن چیست؟

در چنین شرایطی طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی معامله های مرد که به قصد فرار از دین انجام شده اند، باطل محسوب میشوند و به دلیل صوری بودن این معامله ها از لحاظ قانونی، قرارداد مربوطه باطل محسوب شده و قابلیت استناد به شخص ثالث را نیز ندارد. بنابراین بعد از باطل شدن عقد مذکور، مال مورد معامله بلافاصله توقیف میشود تا زمانی که مبلغ مهریه پرداخت شود.

بر اساس ماده 23 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در رابطه با موضوع ارتکاب جرم فرار از مهریه باید گفت که مرجع اجرا کننده رای باید به تقاضای محکوم‌ٌله قرار ممنوع ‌الخروج بودن محکوم‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رای یا ثبوت اعسار محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکومٌ‌له یا سپردن تامین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.

یکی دیگر از پیامدهای حقوقی که با اثبات جرم فرار از پرداخت مهریه به وجود می آید آن است که درصد و احتمال قبول شدن تقاضای اعسار از پرداخت مهریه توسط مرد بسیار کم میشود. چراکه برای درخواست اعسار مرد باید گزارش معاملات یک سال اخیر را به دادگاه ارائه دهد تا با صلاحدید قاضی، حکم اعسار و میزان ان صادر شود.

نکته : در خصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به محکوم‌علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد. نحوه طلاق از طرف مرد

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

همان طور که گفته شد بهترین راه برای امتناع از پرداخت یکباره مهریه (در صورتی که توان مالی نداشته باشید) اثبات عدم توان مالی شما در دادگاه می باشد.

در این راستا باید به نکته توجه کنید. اول این که خانه ای که از آن شما است و در آن زندگی می کنید می تواند به عنوان مستثنیات دین شناخته شود. هم چنین ابزار کار و امکاناتی که برای امرار معاش به آن ها نیاز دارید را می توانید با کمک وکیل به عنوان مستثنات دین از توقیف حفظ کنید.

برای همین در مواردی نیاز به یافتن بهترین راه فرار از پرداخت مهریه نیست. زیرا که روش های قانونی برای عدم پرداخت مهریه با استفاده از امکانات و ابزار کاری یا خانه ای که در آن زندگی می کنید وجود دارد.

برای همین در این موارد نیازی به نگرانی و توسل به روش های دیگر مانند واگذاری صوری امول به آشنایان و نزدیکان شما وجود ندارد. با این وجود هنوز هم دیده می شود که عده ای از این روش ها برای عدم پرداخت مهریه استفاده می کنند و از واگذاری صوری اموال و یا مخفی کردن دارایی ها به عنوان بهترین راه فرار از پرداخت مهریه یاد می کنند.

مشاوره حقوقی در ارتباط با پرداخت مهریه

در صورتی که همسر شما قصد مطالبه مهریه را داشته باشد و اقدامات قانونی برای این کار را شروع کرده باشد، به عنوان یک مرد در صورتی که قصد یافتن بهترین راه فرار از پرداخت مهریه را دارید، ابتدا به توان مالی خود توجه کنید و ببینید که آیا امکان عدم واگذاری بخشی از اموال مانند خانه و تجهیزات مورد استفاده برای امرار معاش به عنوان مستثنیات دین وجود دارد. در این صورت می توانید به راحتی به روش های قانونی از پرداخت مهریه و واگذاری منزل و یا ابزار امرار معاش امتناع کنید.

این درست است که عده ای با مخفی کردن اموال و یا واگذاری ان به صورت صوری تلاش می کنند تا از این روش ها به عنوان بهترین راه فرار از پرداخت مهریه استفاده کنند، اما ممکن است زن بتواند اثبات کند که معاملات صوری بوده است.

برای همین در صورتی که می خواهید به این مشکلات مواجه نشوید و حتی الامکان از ابزار قانونی استفاده کنید، و برای مثال به مشاوره حقوقی با وکیل مجرب در ارتباط با روش های قانونی امتناع از پرداخت مهریه و یا استثنا نمودن بعضی از اموال ضروری داشته باشید، می توانید با موسسه حقوقی تهران وکالت تماس بگیرید.

راههای فرار از حکم جلب مهریه

بسیاری از شما عزیزان به کرات از ما پرسیده اید که اگر مردی که ملزم و متعهد به پرداخت مهریه شده به قصد فرار از پرداخت مهریه اموال خود را به نام دیگران منتقل نماید به عنوان مثال با صدور چکی خودش را بدهکار نماید یا با ایجاد بدهکاری غیر واقعی باعث توقیف اموال خود شود تکلیف زوجه  چیست؟

زوجه باید صوری بودن معاملات را ثابت کند تا بتواند ابطال را آن را از دادگاه تقاضا نماید. به عنوان مثال اگر زوج پس از صدور حکم مبنی بر پرداخت مهریه یا پس از صدور اجرائیه از اجرای ثبت نسبت به انتقال اموال خود اقدام نماید ، در اینصورت فرار از پرداخت مهریه محقق شده است.

ولی اگر زوج پیش از مطالبه مهریه و حتی به فرض احتمال مطالبه مهریه از طرف زوجه نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید فرار از پرداخت مهریه محقق نمی شود.

نکته : انتقال اموال به بستگان درجه یک اماره برای راههای فرار از توقیف اموال محسوب می شود که در علم قاضی بسیار تاثیر گذار می باشد.

توجه داشته باشید که اثبات سوء نیت مرد و صوری بودن معاملات بسیار کار پیچیده و سختی می باشد. اگر زن بتواند مبایعه نامه ای به دادگاه ارائه نماید با استناد به تاریخ مبایعه نامه ، نحوه پرداخت و دریافت ثمن معامله می تواند سوءنیت مرد را ثابت کند.

به عنوان مثال اگر مردی ملکی را که ارزش واقعی آن در بازار 3 میلیارد قیمت دارد به مبلغ 500 میلیون بفروشد و تاریخ مبایعه نامه هم همزمان با مطالبه مهریه زوجه باشد و هیچ مبلغی هم بین طرفین منتقل نشده باشد زوجه  یا وکیل وی می تواند صوری بودن معامله را اثبات کنند.

کدام یک از اموال شوهر برای مهریه قابل توقیف نیست؟

این نکته را باید در نظر داشته باشید که برخی از اموال همسر برای پرداخت مهریه، قابل توقیف نیست. چنانچه با شکایت همسر این اموال توقیف شود، زوج می تواند آنها را از حالت توقیف خارج کند. این اموال که در اصطلاح حقوقی به آن مستثنیات دین نیز گفته می شود که بر اساس ماده 24 قانون محکومیت های مالی، این اموال عبارتند از:

  1. منزل مسکونی
  2. اثاثیه مورد نیاز زندگی
  3. آذوقه موجود به قدر احتیاج
  4. کتاب و ابزار علمی و تحقیقاتی
  5. وسایل و ابزار کار کسبه کشاورزان و پیشه وران
  6. تلفن مورد نیاز زوج
  7. اجاره بهایی که زوج از آن کسب درآمد می کند

مزیت های مطالبه مهریه از طریق دادگاه چیست؟

  1. در صورتی که از طریق دادگاه اقدام شود، به راحتی می توان زوج را زندانی کرد. اما در اجرای ثبت نمی توان اقدام به زندانی کردن زوج نمود.
  2. از آنجایی که زوج از طریق اجرای ثبت اقدام به دریافت مهریه کند، ممکن است دچار ضرر و زیان شود. چراکه اجرای ثبت به تغییر قیمت سکه توجهی نمی کند. اما دادگاه قیمت زمان اجرای حکم را ملاک قرار می دهد.
  3. در نوع مطالبه از دایره اجرای ثبت، احتمال دارد که زوج به قصد فرار از دین، اموال خود را منتقل کند. بنابراین بهتر است که زوجه برای دریافت مهریه خود از طریق دادگاه اقدام نماید. زیرا دادگاه با اجرای دادخواست زوجه، می تواند معادل مهریه را از اموال زوج توقیف کرده تا از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری نماید.

3 مزیت مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده

برای گرفتن مهریه خود باید ابتدا توسط دادگاه خانواده اقدام کرده و روند پرونده را طی کنید.

1-در صورت افزایش قیمت سکه در طول عملیات اجرایی، زن ممکن است ضرر کند زیرا اجرای ثبت، به افزایش قیمت توجه نمی‌کند ولی دادگاه، قیمت زمان اجرای حکم را ملاک می‌داند.

2-در اجرای ثبت نمی‌توان، زوج را زندانی کرد ولی در شیوه‌ی دادگاه می‌توان وی را در اجرای ماده‌ی 2 قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی به محبوس کرد.

3-  در روش مطالبه از دایره اجرای ثبت ممکن است زوج به قصد فرار از دِین(بدهی)، اموال خود را منتقل کند بنابراین زوجه مجبور به مراجعه به دادگاه است؛ درصورتی‌که اگر در ابتدا برای وصول مهر به دادگاه مراجعه کند، به استناد ماده 108قانون آیین دادرسی مدنی می تواند بدون تودیع خسارت احتمالی و با استناد به سند رسمی،به موجب قرار تامین خواسته، معادل مهر را از اموال زوج توقیف کرده تا اتلاف زمان و هزینه کمتری را متحمل شود.

انتقال اموال قبل از دادخواست مهریه

یکی از روش های مرسومی که مردان برای امتناع از پرداخت مهریه انجام می دهند، انتقال اموال خود به دیگران است. در این صورت زن به راحتی نمی تواند مهریه خود را بگیرد. در واقع هدف شوهر از این نوع نقل و انتقال اموال خود، معمولا خرید و فروش به صورت واقعی نیست. زوج با این کار تنها می خواهد دارایی های خود را محدود کند تا دادگاه یا اجرای ثبت نتواند از وی والی را بدست بیاورد و زوجه نتواند از این طریق به توقیف و فروش اموال وی بپردازد.

در برخی از موارد دیده شده است شوهر با ایجاد یک بدهکار ثانویه به شکل غیر واقعی، اموال خود را متعلق به دیگری می داند. برای انجام چنین کاری در طی یک فقره چک با مبلغ بالا به دوستان و آشنایان، خود را بدهکار جلوه می دهد. از این طریق دادگاه یا اجرای ثبت قابلیت توقیف دارایی وی را نخواهد داشت.

برخی از سوالات متداول در خصوص بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست

آیا راهکار قانونی برای فرار از پرداخت مهریه توسط زوج وجود داشته که زوج بتواند با توسل به آن از پرداخت دینی که بر ذمه او بوده فرار کند ؟

حسب قانون مهریه حق قانونی زوجه بوده و هیچ عاملی نمی تواند اسقاط کننده این حق مالی او گردد مگر او خودش دریافت این حق را از خودش سلب نماید

اگر زوج با توسل به اقدامات غیر قانونی از جمله انجام معامله صوری تصمیم بر آن بگیرد که از پرداخت دین خودش نسبت به پرداخت مهریه استنکاف بورزد اثبات باطل بودن معاملات حقوقی زوج و باطل اعلام کردن آن بر عهده چه کسی است ؟

در اینجا زوجه که خواستار باطل بودن معاملات حقوقی همسرش بوده و مدعی آن شده است که همسرش به قصد فرار از پرداخت مهریه او اقدام به انجام چنین عملی نموده است باید خواستار اثبات این امر به دادگاه گردد.

منبع : harikakhabar.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا