خودرو

علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون

لاستیک سایی به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که در این مقاله قصد داریم علت لاستیک سایی چرخ عقب و انواع لاستیک های لاستیک را با هم بررسی کنیم. در در انتهای این مقاله می توانید به سوال چگونه علت لاستیک سایی را پیدا و آن را برطرف کنیم پاسخ داده می شود و شما می توانید متوجه شوید که منظور از لاستیک سایی چیست و چگونه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

 منظور از لاستیک سایی چیست

با شنیدن کلمه لاستیک سایی اولین سوالی که در ذهن شکل می گیرد این است که منظور از لاستیک سایی چیست و چرا نباید از لاستیک ساییده شده استفاده کرد.

در واقع می‌توان گفت زمانی که آج لاستیک به دلایلی از بین برود و تایر شکل صافی پیدا کند گفته می شود که لاستیک ساییده شده است یا به عبارتی لاستیک ساعی اتفاق افتاده است.

گاهی ممکن است این سوال برای کاربران پیش بیاید که چگونه علت لاستیک سایی را پیدا و آن را برطرف کنیم. در واقع می توان گفت لاستیک سایی یک امر طبیعی است و با گذشت زمان این اتفاقات در هر تایری رخ می دهد.

علت لاستیک سایی پراید و تیبا و همه ماشین ها به خاطر رفت و آمد زیاد در جاده ها و خیابان ها می باشد و هرچه سطح اصطکاک لاستیک و سطح سخت جاده و خیابان بیشتر باشد به دلیل ایجاد گرمای ناشی از اصطکاک لاستیک ها ساییده شده و به اصطلاح صاف می شوند.

در این زمان گفته می‌شود که نباید از این لاستیک استفاده کرد اما سوالی که پیش می آید این است که چرا نباید از لاستیک ساییده استفاده کرد.

زمانی که در اثر گرمای ایجاد شده در در نتیجه اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده آج لاستیک از بین میرود و امکان سرخوردن ماشین بالا رفته و همین امر می‌تواند امنیت سرنشینان ماشین را به خطر بیندازد.

در بعد از بررسی دلایل لاستیک سایی خودرو متوجه شدید آج لاستیک از بین رفته بهتر است رانندگی با این لاستیک ها را متوقف کنید و به فکر خرید یک لاستیک نو باشید. زیرا ممکن است در اثر صاف شدن لاستیک احتمال سر خوردن در پیچ های تند برای خودرو وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر : نرم ترین لاستیک ایرانی

علت لاستیک سایی چیست

زمانی که با منظور لاستیک سایی چیست آشنا شدید این سوال قطعاً برای شما پیش می آید که علت لاستیک سایی در خودرو چیست و آیا دلایل مختلفی برای این وقایع وجود دارد؟آیا علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون با علت لاستیک سایی چرخ عقب از بیرون متفاوت است؟

در پاسخ به سوال دلیل ساییده شدن لاستیک خودرو چیست باید بگویم که مهمترین عامل این واقعه تردد زیاد ماشین در سطح سخت و سفت جاده و خیابان می باشد. در واقع این یک امر طبیعی است و امکان جلوگیری از آن وجود ندارد مگر اینکه ماشین تان را در خانه بگذارید و از آن استفاده نکنید.

اما راه هایی برای رفع لاستیک سایی و پیشگیری از لاستیک سایی زیاد وجود دارد که در ادامه آنها را با هم بررسی می کنیم.

در ادامه علت لاستیک سایی روا را با هم بررسی می‌کنیم و مهمترین عواملی که باعث لاستیک سایی می شوند را به اختصار توضیح می دهیم.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، دلایل متعددی در ساییدگی لاستیک خودروها نقش دارند. در این قسمت می‌خواهیم درباره دلایل بیشتر بگوییم. از جمله انواع لاستیک سایی خودروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرمان خودرو

تنظیم‌بودن و هدایت‌پذیری فرمان از جمله نشانه‌هایی است که لاستیک‌ها درست کار می‌کنند و دچار ساییدگی نشده‌اند. اما اگر فرمان خودرو در حین رانندگی به یک سمت کشیده شود یا زمانی که فرمان را رها می‌کنید، شاهد انحراف خودرو از مسیر خود باشید، یعنی جایی از کار لَنگ می‌زند. اینجاست که باید شاخک‌های عیب‌یابی لاستیک را تیز کنید و ببینید که آیا دچار یکی از مشکلات زیر شده‌اید یا خیر:

– نامتوازن‌بودن باد لاستیک‌ها؛ اگر باد لاستیک‌ها شبیه هم و متوازن نباشد، امکان سایش یکی از تایرها وجود خواهد داشت. یعنی مواردی که با بقیه فرق دارند، دچار ساییدگی می‌شوند.

– میزان‌نبودن فرمان؛ اگر فرمان خودرو میزان نباشد هم می‌توان به لاستیک‌ها شک کرد. شاید دلیل میزان‌نبودن فرمان این است که تایرها ساییده شده‌اند و به‌درستی کار نمی‌کنند.

  • هم‌راستایی لاستیک‌ها

چیز دیگری که می‌تواند نشان از ساییدگی لاستیک‌ها باشد، هم‌راستانبودن لاستیک‌هاست. لاستیک‌هایی که در یک راستا نباشند، دچار فرسایش و ساییدگی می‌شوند. هم‌راستاکردن لاستیک‌ها کار تعمیرکاران کاربلد است. پس این موضوع را هم به‌خاطر بسپارید و در هم‌راستاکردن لاستیک‌ها کوتاهی نکنید.

 مشکل در فنربندی خودرو فنر‌ها و سیستم تعلیق خودرو باعث می‌شوند که ارتعاشات و نوسانات شدید چرخ‌ها به بدنه خودرو منتقل نشوند. سیستم تعلیق از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که همه این بخش‌ها باید به درستی و به‌طور هماهنگ با یکدیگر کار کنند. اگر این سیستم دچار نقص شود و عملکرد خوبی نداشته باشد، به سایر قسمت‌های خودرو آسیب جدی وارد خواهد شد. لاستیک سایی یکی از مشکلاتی است که به دلیل نقص فنربندی خودرو به‌وجود می‌آید.


وجود نقص در جلوبندی یکی دیگر از بخش‌های مهم خودرو که ارتباط مستقیمی هم با چرخ‌ها دارد، جلوبندی است. هر گونه مشکلی که در جلوبندی به‌وجود بیاید، به‌طور مستقیم روی عملکرد چرخ‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث ساییدگی تایر‌ها خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود که هر وقت از قسمت جلوی خودرو صدا‌های غیر عادی مانند تق تق شنیدید، بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید؛ در غیر این صورت با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود. برای مثال یک علت کج شدن چرخ جلو پراید یا سایر خودرو‌های داخلی، مشکلات مربوط به جلوبندی است.
انواع تایر سایی و علائم خرابی لاستیک ماشین: لاستیک سایی به شکل‌های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ گاهی اوقات کناره‌های لاستیک ساییده می‌شود و گاهی هم از وسط آن شاهد از بین رفتن آج هستیم.

علت لاستیک سایی چرخ جلو

علل گوناگونی نظیر لاستیک سایی باعث خواهد شد عمر لاستیک به سرعت کم شود و در حالی که راننده منتظر هیچ حادثه ای از سوی لاستیک ها نیست ،به ناگهان با ترکیدگی لاستیک ها روبرو می گردد . علت لاستیک سایی چرخ جلو در این پست شرح داده می شود. در ادامه نیز به نحوه برطرف کردن لاستیک سایی چرخ های خودرو خواهیم پرداخت هر چند که اینکار به تخصص و ابزارآلات خاصی نیاز دارد که بهتر است به مکانیک های مجرب برای تشخیص علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون مراجعه گردد. اگر باد لاستیک ها تنظیم بودند شاید مشکل در نامیزان بودن میل فرمان یا تنظیم نبودن فرمان درست در مرکز و یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند. در صورتی که فرمان به سختی می پیچد و بیش از اندازه بازی دارد باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا